De onderneming als pensioenpotje is geen zekerheid

17 augustus 2017 door Duco Frie

Veel ondernemers – met name in KMO – maken vaak onbewust een denkfout als het gaat om hun eigen financiële toekomst. We begrijpen dat dit voor de lezende ondernemer nu niet direct een vrolijk en verleidelijk begin is van een blog, maar we vragen u tóch even door te lezen.

Het is best belangrijk wat we u willen vertellen.

Ondernemers overschatten namelijk de waarde van hun eigen bedrijf. Ze zijn in de veronderstelling dat hun bedrijf met zekerheid een stevig pensioenpotje vormt terwijl in de praktijk bijna altijd blijkt dat dit tegenvalt. Gemiddeld denken ondernemers 30% meer te ontvangen dan de reële marktwaarde. Als ze bij de verkoop uiteindelijk een lager bedrag incasseren, dan is dit ineens van grote invloed op hun eigen persoonlijke financiële toekomst. Vooral voor die ondernemers die ná de verkoop van hun bedrijf het wat rustiger aan willen gaan doen of zelfs meteen met pensioen willen gaan.

Bewustwordingsproces
Laten we meteen vooropstellen dat we enerzijds iedere ondernemer op dit vlak natuurlijk het allerbeste gunnen, maar anderzijds willen we óók een bewustwordingsproces op gang brengen. Er is ook nóg een aantal andere redenen waarom de overnameprijs van uw bedrijf potentieel onder druk staat in de toekomst.

We hebben die beschouwingen op een rijtje gezet.

1. Liever zelf iets beginnen
Opvolging en overnamekandidaten zijn steeds moeilijker te vinden. Jonge mensen geven er steeds meer de voorkeur aan om iets zelf op te starten, ze willen hun eigen kindje creëren. Het is de absolute tendens van nu. Het is eigenlijk geen wonder; het is écht heel makkelijk om je bedrijf te starten. Het maakt het echter wel lastiger om kopers voor uw bedrijf te vinden.

2. Kinderen maken eigen keuzes
Kinderen van ondernemers – vooral die in de retail – staan ook niet echt meer te trappelen om het bedrijf van hun ouders over te nemen. Ze willen eigen keuzes maken en op een andere wijze hun eigen talenten ontdekken en ontplooien. Vroeger was het bijna 100% vanzelfsprekend dat kinderen de zaak overnamen. Nu is het bijna 100% vanzelfsprekend dat ze iets anders gaan doen.

3. Veranderende markten
De markten veranderen sneller en sneller. De toekomst is feitelijk niet meer te voorspellen. Klanten en consumenten zijn grilliger dan ooit. Veel ondernemers vinden het lastig om die ontwikkelingen te volgen en daarin bij te blijven; dit zet hun businessmodel van nu onder druk en uiteindelijk dus ook de waarde van hun bedrijf.

4. Technologische ontwikkelingen
Is de ondernemer in staat om met zijn bedrijf mee te blijven innoveren? Of is de ondernemer een volger? Technologische ontwikkelingen schrijden ongekend voort. We weten allemaal dat de schoolkinderen van nu in de toekomst beroepen uitoefenen, die nú nog niet bestaan. Maar hoe zit het met de werkzaamheden in uw bedrijf?

Vier factoren dus die van invloed zijn op de verkoopwaarde van het eigen bedrijf. En, weg is het vermeende pensioenpotje. Er zijn in de afgelopen jaren al talloze voorbeelden geweest van ondernemers die diep teleurgesteld waren toen ze de werkelijke marktwaarde van hun eigen bedrijf ontdekten.

Het bedrijf als pensioenpotje is dus geen zekerheid. En daarom zullen ondernemers op een andere wijze nú al moeten nadenken over hun financiële toekomst. Immers, het appeltje voor de dorst blijft uiteindelijk toch bittere noodzaak.

En daarom de vraag:
Is beleggen iets voor u?

Wij denken van wel. Want, als iedereen kan beleggen, dan kan de ondernemer het ook. Zeker met de wetenschap dat de onderneming als pensioenpotje geen zekerheid is.

Heeft u nog vragen?

Over welk onderwerp wilt u iets weten?

Om uw gebruikerservaring op onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten